Jak sfinansować marketing i eksport w firmie? Dotacje unijne na 2018 rok.

Inwestując w marketing i działania eksportowe stwarzasz szansę na pozyskanie nowych klientów i poszerzenie rynków zbytu. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój oraz Regionalne Programy Operacyjne umożliwiają przedsiębiorcom dofinansowanie wyjazdów na targi i misje gospodarcze, opracowywanie strategii marketingowych czy wdrażanie oprogramowania usprawniającego komunikację z klientem. Zapoznaj się z 4 naborami konkursów na 2018 rok na dofinansowanie kosztów marketingowych i eksportowych.


1. DOTACJE DLA FIRM Z BRANŻ O WYSOKIM POTENCJALE KONKURENCYJNYM I INNOWACYJNYM

Dofinansowanie udzielane jest przedsiębiorcom uczestniczącym w programach promocji polskich marek produktowych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki.

TERMIN NABORU WNIOSKÓW: kwiecień 2018 r.

Kto może startować w naborze?

Mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa z branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym z całej Polski, tj.:
– biotechnologia i farmaceutyka,
– budowa i wykańczanie budowli,
– części samochodowe i lotnicze,
– maszyny i urządzenia,
– moda polska,
– IT/ICT,
– jachty i łodzie rekreacyjne,
– polskie specjalności żywnościowe,
– sprzęt medyczny,
– kosmetyka
– meblarstwo,
– usługi prozdrowotne.

Drugim obszarem wsparcia są wybrane perspektywiczne rynki zagraniczne, tj.: Algieria, Indie, Iran, Meksyk, Wietnam.

Co można dofinansować?

1. Koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP w targach lub wystawie
2. Wydatki związane z udziałem w targach, imprezach okołotargowych, misjach gospodarczych wraz z kosztami związanymi z doradztwem/szkoleniami i marketingiem

Jak wygląda finansowanie?

1) Pomoc publiczna do 50% wartości kosztów kwalifikowalnych
2) Pomoc de minimis:
a) do 60% dotacji dla średniego
b) do 75% dotacji dla małego
c) do 80% dotacji dla mikro z woj. mazowieckiego
d) do 85% dotacji dla pozostałych mikro


2. DOTACJE DLA FIRM Z BRANŻY SPOŻYWCZO-ROLNEJ – PRZETWÓRSTWO ROLNE

Dofinansowanie udzielane jest na marketing strategiczny i inwestycje materialne, dotyczące przetwarzania i wprowadzania na rynek (na poziomie handlu hurtowego) produktów rolnych. Produkt końcowy również powinien być produktem rolnym.

TERMIN NABORU WNIOSKÓW: 30 marca – 29 kwietnia 2018 r.

Kto może startować w naborze?

a) MŚP działające w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych

Sektory przetwórstwa objęte dofinansowaniem:
– producenci wyrobów z mięsa, mleka, owoców i warzyw,
– producenci olejów
– producenci przemiałów zbóż i produktów skrobiowych
– producenci pasz i karmy dla zwierząt
– firmy zajmujące się działalnością w zakresie przetwórstwa miodu i jaj
– firmy zajmujące się destylowaniem, rektyfikowaniem i mieszaniem alkoholi, produkcją win gronowych, cydru i pozostałych win owocowych, z wyłączeniem produkcji
wyrobów winopochodnych i winopodobnych
– producenci przędzy z pozostałych włókien tekstylnych, włączając produkcję nici – dotyczy podmiotów zajmujących się działalnością w zakresie wydobywania włókna ze słomy lnianej i konopnej
– sprzedawcy hurtowi zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt – dotyczy podmiotów zajmujących się działalnością w zakresie sprzedaży hurtowej zboża, rzepaku, szyszek chmielu lub wprowadzania do obrotu materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych
– sprzedawcy hurtowi kwiatów i roślin
– sprzedawcy hurtowi owoców i warzyw, mięsa i wyrobów z mięsa, mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych
– przetwórcy roślin na produkty, które są wykorzystywane na cele energetyczne.

Co można dofinansować?

1) zakup (wraz z instalacją)
a) maszyn lub urządzeń
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
d) wdrożenia systemów zarządzania jakością;

2) koszty budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją:

3) koszty przygotowania biznesplanu i strategii marketingowej, kosztorysów, projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych, sprawowania nadzoru urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

Jak wygląda finansowanie?

Poziom pomocy wynosi do 50% kosztów inwestycji kwalifikującej się do wsparcia i wynosi nie więcej niż:
a) 10 mln zł dla jednego beneficjenta (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania i sprzedaży hurtowej produktów rolnych) w okresie realizacji Programu i nie mniej niż 100 tys. zł na operację, a
b) w przypadku związków grup producentów rolnych lub zrzeszeń organizacji producentów dla jednego beneficjenta w okresie realizacji Programu nie więcej niż 15 mln zł i nie mniej niż 100 tys. zł na operację,
c) 300 tys. zł dla rolników, domowników lub małżonków – rozpoczynających działalność w zakresie przetwórstwa produktów rolnych i nie mniej niż 10 tys. zł na operację.


3. DOTACJE DLA FIRM Z WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

Dofinansowaniem objęte zostaną przedsięwzięcia z zakresu opracowania oraz wdrażania nowych modeli biznesowych w MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia ich działalności, poprzez przygotowanie i wdrożenie strategii / planu działalności międzynarodowej lub wdrożenie strategii / planu działalności międzynarodowej.

Kto może startować w naborze?

TERMIN NABORU WNIOSKÓW: wrzesień 2018 r.

Mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa z województwa małopolskiego.

Co można dofinansować?

Wdrożenie strategii / planu działalności międzynarodowej może polegać na realizacji m.in. następujących działań (elementów/podtypów projektu):
– doradztwo dotyczące strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej,
– doradztwo dotyczące określenia potencjalnych partnerów handlowych, wyszukiwania i doboru partnerów na wybranych rynkach zagranicznych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych (także ich przeprowadzenie),
– doradztwo w zakresie opracowania koncepcji marki / wizerunku przedsiębiorstwa na wybranym rynku zagranicznym (w tym, np. doradztwo dotyczące projektowania materiałów promocyjnych i reklamowych, stron internetowych, aplikacji mobilnych), przeznaczonych do promocji i sprzedaży na docelowych rynkach zagranicznych,
– doradztwo w zakresie dostosowania produkcji (produktu i jego właściwości) bądź usługi do wymagań docelowego rynku zagranicznego (w tym, np. rozmiary produktu, jego opakowanie, minimalne standardy świadczenia usług),
– doradztwo oraz uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktu lub usługi na docelowy rynek zagraniczny (certyfikaty, pozwolenia, homologacje, itp.),
– udział w charakterze wystawcy w imprezach targowo-wystawienniczych zorientowanych na rynki zagraniczne, odbywających się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub zagranicą,
– doradztwo w zakresie opracowania i wdrażania nowego dla Wnioskodawcy modelu biznesowego w związku z inicjowaniem lub rozwijaniem działalności eksportowej.

Jak wygląda finansowanie?

a) Maksymalny całkowity poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych wynosi 50%.
b) Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 200 000 PLN.


4. DOFINANSOWANIE DLA FIRM Z POLSKI WSCHODNIEJ

Dofinansowaniem objęte zostaną przedsięwzięcia z zakresu opracowania oraz wdrażania nowych modeli biznesowych w MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia ich działalności, poprzez przygotowanie i wdrożenie strategii / planu działalności międzynarodowej lub wdrożenie strategii / planu działalności międzynarodowej.

TERMIN NABORU WNIOSKÓW: od 27 lutego do 29 marca 2018 r./ od 30 lipca 2018 r. do 4 września 2018 r.

Kto może startować w naborze?

Firmy:
– posiadające status MŚP,
– prowadzące działalność gospodarczą w Polsce Wschodniej co najmniej 12 miesięcy,
– o przychodach w roku obrotowym nie mniejszych niż 200 tys. zł co najmniej raz w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku,
– posiadające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

Co można dofinansować?

1) koszty opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP, poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku;
2) koszty przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
3) koszty innych usług, świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne, komplementarnych względem zakupywanych usług doradczych i związanych bezpośrednio
z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
4) koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, o łącznej wartości nie przekraczającej 49% kosztów kwalifikowalnych projektu;
5) koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych w formie autorskich praw majątkowych lub licencji, związanych z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności oraz doradztwo z tym związane.

Jak wygląda finansowanie?

Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi:
1) 800 000,00 zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub
2) 550 000,00 zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii), w tym:
– maksymalnie 30 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
– maksymalnie 100 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z zakupem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności oraz doradztwo z tym związane.Maksymalna intensywność dofinansowania projektu wynosi 85 % kosztów kwalifikowalnych.

Marketing jest bezpośrednio i pośrednio powiązany ze sprzedażą. Symbioza tych dwóch dziedzin jest przepustką do sukcesu rynkowego firmy. Oprócz dofinansowania na typowe działania marketingowe, Regionalne Programy Operacyjne oferują również dotacje na wdrożenie w firmach oprogramowań (systemów) usprawniających procesy handlowe, zarządcze, produkcyjne oraz komunikacyjne w firmie. O dotacjach na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań z zakresu technologii informacyjno komunikacyjnych pisaliśmy ww wcześniejszym artykule: DOTACJE DLA FIRM NA OPROGRAMOWANIE B2B, B2C I ERP.